سوتین طبی بعد از پروتز سینه

انواع سوتین طبی بعد از عمل جراحی سینه و ماموپلاستی

ماموپلاستی یا جراحی زیبایی که بر روی سینه‌ها انجام می‌شود در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که در تمامی این جراحی‌ها فرد باید بعد از انجام عمل از سوتین طبی ماموپلاستی استفاده کند. این جراحی‌ها به سه دسته بزرگ کردن، کوچک کردن و بازسازی سینه تقسیم می‌شوند که هر یک را تشریح خواهیم کرد.

سوتین طبی مامو پلاستی

ماموپلاستی بزرگ کردن سینه

بزرگ کردن سینه به جهت افزایش ظاهر، اندازه و کانتور سینه زنان انجام می‌شود. خانم‌ها به دلایل مختلفی به بزرگ کردن سینه فکر می‌کنند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • برخی از زنان احساس می‌کنند سینه‌هایشان خیلی کوچک است.
  • برخی از زنان پس از بارداری و تغییر اندازه سینه‌ها تمایل به بزرگ کردن سینه‌های خود دارند.
  • برخی دیگر تمایل به اصلاح عدم تقارن در اندازه سینه‌ها را دارند.

ماموپلاستی بزرگ کردن سینه توسط ایمپلنت‌هایی انجام می‌شود که می‌توانند زیر عضله قفسه سینه یا روی عضله قفسه سینه قرار گیرند. این برش را می‌توان در زیر بغل، هاله پستان یا چین پایین سینه قرار داد. به طور کلی تمامی عمل‌های بزرگ کردن سینه، روش‌های کم تهاجمی هستند و شامل برش‌هایی با طول تنها سه سانتی‌متر خواهند بود و ممکن است در طول عمل از آندوسکوپ استفاده شود.

ماموپلاستی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه اغلب در زنانی که دارای سینه‌های بزرگ و سنگین هستند و ناراحتی قابل توجهی را در بخش‌هایی همچون گردن، بی حسی کمر و ضعف به دلیل وزن سینه‌ها را تجربه می‌کنند، انجام می‌شود. در طی این جراحی پوست، چربی و بافت اضافی سینه برداشته می‌شود.    
پس از این جراحی فرد می‌تواند دچار تغییر در احساس سینه و همچنین ناتوانی در شیردهی شود. به همین منظور بخش بزرگی از سینه برداشته می‌شود و تقریبا تمامی افراد توانایی شیردهی را از دست می‌دهند. به همین دلیل اگر شیردهی برای خانمی مهم باشد باید انجام این عمل را تا پایان بچه‌دار شدن خود به تعویق اندازد.

بازسازی سینه

جراحی بازسازی سینه اغلب بر روی زنانی که تحت ماستکتومی و انجام درمانی برای سرطان سینه قرار گرفته‌اند انجام می‌شود. این روش می‌تواند یک سینه را با ظاهر، کانتور و حجم مورد نظر بازسازی کند. در این عمل نوک پستان و هاله پستان نیز بازسازی می‌شود و هنگامی که اعصاب حسی یا غدد شیر و مجاری برداشته شود یا به طور قابل توجهی آسیب دیده باشند، احساس طبیعی سینه و عملکرد طبیعی پستان همچون شیردهی، قابل بازسازی نخواهد بود.

سوتین طبی ماموپلاستی چیست و به چه دلیل استفاده می‌شود؟

قبل و بعد از ماموپلاستی باید کارهای مهمی انجام شود که یکی از مهم‌ترین کارها بعد از این جراحی استفاده از سوتین ماموپلاستی است. جراح مورد نظر به احتمال زیاد بعد از عمل استفاده از سوتین‌های طبی را تجویز خواهد که به آنها سوتین طبی ماموپلاستی گفته می‌شود. این سوتین از بیمارستان تا گذراندن دوران نقاهت در منزل به جهت بهبودی مورد استفاده بیمار قرار می‌گیرد.     
این سوتین‌های طبی بعد از جراحی منجر به راحتی و امنیت در افراد شده و برای هر گونه بخیه‌ای مناسب هستند. سوتین‌های ماموپلاستی حرکت سینه‌ها را به حداقل می‌رسانند و به کاهش کبودی و خونریزی بعد از جراحی سینه، جراحی قفسه سینه و یا جراحی قلب باز کمک می‌کنند.

مزایای استفاده از سوتین طبی ماموپلاستی چیست و چرا استفاده از آن توصیه می‌شود؟

این سوتین‎های طبی بعد از عمل می‌توانند بخش بسیار مهمی از بهبودی فرد را به عهده داشته باشند. اصلی‌ترین مزایای این سینه‌بندها شامل موارد زیر است:

  • کمک به کاهش تورم سینه‌ها
  • نگهداری ایمپلنت‌هایی که احتمال افتادگی آنها وجود دارد.
  • در صورت وجود لوله‌ای در سینه این سوتین‌ها راهی آسان برای اتصال لوله‌ها هستند.

برخی از جراحان به دلیل انجام عمل‌هایی همچون بازسازی بافت سینه، استفاده از این سوتین‌ها را توصیه نمی‌کنند و دلیل آن نیز می‌تواند فشار بیش از حد به سینه باشد، به همین دلیل استفاده از این سوتین‌ها حتما باید توسط پزشک متخصص تایید شود.

چگونه باید سوتین مناسب پس از جراحی را انتخاب کرد؟

از جمله سخت‌ترین مواردی که می‌توان به جهت تهیه سوتین‌ها پیش بینی کرد، اندازه سوتینی است که به آن نیاز دارید. برای این منظور باید از پزشک خود در خصوص میزان تورم بعد از عمل و سایر موارد مشاوره بگیرید. در صورتی که قصد عمل بزرگ یا کوچک کردن سینه‌ها را دارید باید از پزشک خود بخواهید تا اندازه سوتین شما را تخمین بزند.    
برخی از جمله ویژگی‌های کلیدی که در یک سوتین پس از عمل باید به دنبال آنها بود شامل موارد زیر است:

  • بدون سیم بودن: اکثر سوتین‌های بعد از عمل بدون سیم هستند زیرا سیم می‌تواند منجر به بریدگی پوست شود و از آنجایی که سینه‌ها بی حس هستند ممکن است متوجه این امر نشوید.
  • وجود جیب: اگر بعد از جراحی قصد استفاده از پروتز را دارید باید به دنبال سوتینی جیب‌دار باشید.
  • تهیه شده از پارچه‌های نرم: در حالت کلی هر چه پارچه نرم‌تر باشد شما نیز راحت‌تر خواهید بود. از استفاده پارچه‌های سفت و سخت دوری کرده و تا جایی که می‌توانید از ترکیبات کشسان و پنبه‌ای استفاده کنید.
  • دارا بودن قابلیت تنظیم: اکثر سوتین‌های بعد از عمل باید دارای بند و بخش‌های قابل تنظیم باشند و بهتر است که از قسمت جلو قابل تنظیم باشند تا نیازی به پیچاندن یا کشش سوتین را نداشته باشید.
  • داشتن بندهای بلند: باید سوتین‌هایی را پس از عمل انتخاب کنید که بند بلندتری داشته باشند. زیرا سوتین‌هایی با بند کوتاه می‌توانند سفت و خراب شوند و محدودیت بسیاری را ایجاد کنند.

چه زمانی از سوتین‌های ماموپلاستی استفاده می‌شود؟

در حالت کلی پس از انجام عمل‌های زیر استفاده از سوتین ماموپلاستی توصیه می‌شود:

  • جراحی بزرگ کردن سینه
  • جراحی لیفت سینه
  • جراحی کوچک کردن سینه
  • ماستکتومی
  • جراحی بازسازی سینه
  • عمل قلب باز

عمل ماموپلاستی و کوچک کردن سینه چگونه انجام می‌شود؟

پیش‌تر اشاره شد که جراحی کوچک کردن سینه یک عمل جراحی زیبایی است که به جهت برداشتن چربی اضافی سینه، پوست و بافت غده‌ای برای دستیابی به اندازه سینه متناسب با بدن فرد استفاده می‌شود. این عمل، ماموپلاستی کاهش دهنده نیز نامیده می‌شود و به کاهش ناراحتی‌هایی همچون گردن درد و کمر درد که معمولا در افرادی که دارای سینه‌های بیش از حد بزرگ هستند انجام خواهد شد.    

  • در این شیوه جراحی مراحل زیر اتفاق می‌افتد:
  • بافت چربی سینه برداشته می‌شود.
  • چربی اضافی از بدن جدا می‌شود.
  • انتهای عصبی برخی از قسمت‌ها بریده شده و در جای صحیح خود قرار می‌گیرند.

پس از انجام این جراحی فرد باید برای کمک به بهبودی خود از سوتین طبی ماموپلاستی به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته برای حداقل 6 هفته ریکاوری استفاده کند. این سوتین‌های طبی که پس از عمل کوچک  کردن سینه استفاده می‌شوند دارای قفلی در بخش جلویی هستند زیرا در ابتدای عمل استفاده از سوتین‌های کشی که از قسمت سر پوشیده شده و بر روی سینه‌ها قرار می‌گیرند امری دشوار خواهد بود.    
بدین منظور خیلی مهم است که پس از عمل کوچک کردن سینه، سوتینی را انتخاب کنید که دارای این عناصر مهم باشد و از پارچه فشرده‌سازی شده نرم ساخته شده باشد اما به اندازه کافی قوی باشد که بتواند سینه‌ها را در حین بهبود و تغییر شکل آنها به خوبی در جای خود نگه دارد.    
پوشیدن این سینه‌بندها پس از جراحی ماموپلاستی یک الزام بوده و بدین دلیل مورد نیاز است که تضمین می‌کند وزن سینه‌ها به درستی حفظ شوند که این امر به حفظ شکل ایده آل سینه‌ها در حین بهبودی کمک می‌کند و درد و تورم را کنترل می‌کند و پانسمان را به خوبی در جای خود نگه می‌دارد.

چه مدت باید سوتین طبی ماموپلاستی پوشیده شود؟

پس از عمل کوچک کردن سینه باید به مدت 24 ساعت در روز و به مدت 6 هفته بلافاصله پس از جراحی این سوتین‌ها پوشیده شود. پس از گذشت این مدت زمان نیز می‌توانید سوتین‌های ورزشی بدون سیم بپوشید. در صورت استفاده از نوع سوتین‌ها پس از عمل باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.    
استفاده از سوتین فشرده‌سازی شده بعد از عمل پروتز یا ماموپلاستی
سوالی که ذهن بسیاری از بانوان را قبل از انجام جراحی سینه به خود مشغول می‌کند این است که "تا چه زمانی باید چیزی شبیه یک سوتین ورزشی پوشید؟" خبر بسیار خوبی که در این امر وجود دارد این است که در حال حاضر انواع مختلفی از سوتین‌ها وجود دارد که پس از انجام عمل بزرگ‌کردن سینه‌ها می‌توانید با مشورت پزشک خود آن را متناسب با استایل بدنی، سایز، شکل و حتی سبک لباس خود انتخاب کنید.

سوتین ریکاوری بزرگ کننده سینه

بلافاصله پس از جراحی، قفسه سینه‌ی شما نرم شده و دچار چروک می‌شود به همین دلیل باید از یک سینه‌بند فشاری جراحی استفاده کنید که بدون سیم باشد. انتخاب سینه‌بندی که به بهبود سریع‌تر فرد کمک کند امری بسیار مهم است، به خصوص اگر جراحی پروتز سینه همچون بزرگ کردن سینه یا جراحی سرطان سینه داشته باشید.     
بهترین سوتین طبی برای این موارد، سوتینی است که شامل موارد زیر باشد:

  • باندهای زخم را در جای خود به درستی نگه دارد.
  • از حرکت ایمپلنت‌ها جلوگیری کند.
  • از بافت‌ها محافظت کند.
  • تورم را کاهش دهد.
  • به بهبود سریع‌تر فرد کمک کند.

اهمیت استفاده از سوتین فشرده‌سازی پس از بزرگ کردن سینه

این سوتین‌ها برای نگهداری از سینه‌های زنان در حین بهبودی پس از عمل سینه طراحی شده‌اند، در این صورت شما می‌توانید با یک سینه‌بند فشرده‌سازی پس از عمل پروتز سینه، با داشتن احساس راحتی به خانه فرستاده شده و دوران نقاهت خود را بگذرانید.    
در چند هفته اول پس از عمل ماموپلاستی به یک سوتین فشرده‌سازی نیاز خواهید داشت اما نباید بیش از حد از آن استفاده کنید و پس از مشورت با متخصص می‌توانید سوتین جراحی خود را با یکی از سوتین‌های ورزشی فشرده‌سازی تعویض کنید یا از سوتین‌های معمولی خود استفاده کنید.     
سوتین فشرده‎سازی یک لباس چند منظوره بوده که می‌تواند برای شیردهی، ورزش و نگهداری صحیح از سینه‌ها استفاده شود. این سوتین‌ها در سه اندازه مختلف موجود بوده و دارای بندی است که از قسمت جلو قابل تنظیم است.

هدف از استفاده سوتین فشرده‌سازی چیست؟

سوتین فشرده‌سازی با کنترل جریان خون و کاهش خطر عفونت می‌تواند تورم و التهاب سینه و زیر بغل را کاهش دهد و مناسب برای افرادی است که عمل پروتز یا بزرگ کردن سینه و جراحی سینه را انجام داده‌اند. در این عمل‌ها، ایمپلنت‌ها زمان می‌برد تا در موقعیت نهایی خود قرار گیرند و جای بخیه و برش آنها بهبود پیدا کند.
سینه‌ها معمولا پس از عمل حساس و متورم می‌شوند و سوتین‌های فشرده‌سازی می‌توانند منجر به تثبیت آنها و کاهش تورم‌شان شوند و در صورت استفاده صحیح می‌توانند منجر به بهبودی سریع‌تر فرد شوند. این سوتین‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به قسمت بالا تنه و سینه فشار وارد کند و منجر به تثبیت جایگاه سینه‌ها می‌شود.    
این سوتین‌ها نباید خیلی تنگ باشند و مهم‌ترین چیزی که در هنگام استفاده از آنها باید در نظر داشت این است که مقدار مناسبی از فشار درون این سوتین‌ها باید اعمال شود به گونه‌ای که سینه‌ها به خوبی در جای خود گنجانده شوند.

چه زمان می‌توان پوشیدن سوتین‎های فشرده‌سازی را متوقف کرد؟

در حالت معمول می‌توان پس از گذشت دو هفته استفاده از سوتین طبی ماموپلاستی فشرده‌سازی را متوقف کرد و به جای آن از یک سوتین بدون سیم استفاده کرد. این سوتین‌ها را می‌توان به مدت دو هفته به صورت شبانه روزی پوشید. این احتمال هم وجود دارد که با نظر پزشک، پس از گذشت چهار هفته از عمل جراحی، از پوشیدن سوتین در هنگام شب خودداری کنید.    
طبق تجویز بسیاری از پزشکان، از بیماران خواسته می‌شود که به جای استفاده از یک سوتین معمولی با سیم، از سوتین‌های فشرده‌شده یا سوتین ورزشی استفاده کنند و دلیل آن وجود سیم‌های زیر سوتین‌های معمولی و سیمی بوده که می‌تواند منجر به تحریک و فشار بر روی زخم‌های جراحی شود و بهبود سینه‌ها را به تعویق اندازد.    
در صورتی که تحت عمل پروتز سینه قرار گرفته باشید به احتمال زیاد جراح شما خرید یک سوتین پس از جراحی را به شما توصیه می‌کند که فشرده‎سازی هستند و به جهت جلوگیری از چندین عارضه سلامتی از جمله کاهش خطر عفونت ضروری هستند.     
این سوتین‌ها با فناوری فشرده‌سازی به جهت جلوگیری از گسترش عفونت‌هایی همچون سرطان سینه، زخم سینه و سایر عوارض در طی جراحی سینه طراحی شده‌اند. استفاده از سوتین‌های ورزشی فشرده‌سازی به نگه داشتن ایمپلنت‌ها در موقعیت صحیح کمک می‌کنند و این اطمینان را حاصل می‌کند که جای زخم‌ها به درستی بهبود یابند. سوتین‌های فشرده‎سازی از پارچه‌هایی با کارایی بالا برای ایجاد فشار ملایم در نواحی استراتژیک سینه و بازوها ساخته شده است.

سوتین طبی بعد از پروتز سینه