چه زمانی مراقبت از جای زخم را شروع کنیم؟ طول زمان بهبود زخم‌ها

مقدمه

به جای ماندن جای زخم می‌تواند اعتماد به نفس افراد را کاهش دهد؛ همچنین، عدم مراقبت صحیح ممکن است به زخم‌های جدید بینجامد. در این مقاله اشاره خواهیم نمود که چه زمانی مراقبت و درمان اسکار را آغاز کنید تا بهترین نتیجه ممکن برای شما به وجود آید.

چه زمانی مراقبت از جای زخم را شروع کنیم؟

زخم‌ها یک فرآیند طبیعی هستند که بدن سعی در ترمیم خود دارد و نباید با این حالت مقابله نمود، امّا می‌توان در راستی درمان اسکار، روش‌هایی برای مراقبت و تسریع بهبود در نظر گرفت. زخم‌ها می‌توانند بر اثر حادثه یا عمل جراحی ایجاد شوند و ابعاد مختلفی داشته باشند. نگرانی از ظاهر و حسی که زخم ایجاد می‌کند کاملا قابل درک است؛ امّا با مراقبت و نگهداری صحیح می‌توانید به نتایج خوبی دست یابید.

طول زمان درمان اسکار یا زخم به عوامل مختلفی وابسته است از جمله:

  •     چه چیزی باعث زخم گردیده؟
  •     چقدر مشهود است؟
  •     نوع پوست شما چیست؟

امّا قبل از آن باید چند نکته را مد نظر داشته باشید تا بتوانید روش صحیحی را انتخاب نمایید. از همان مراحل اولیه که زخم‌ها شکل‌ می‌گیرند، مراقبت و درمان اسکار را آغاز کنید. به سراغ زخم‌های باز نروید! همیشه اجازه دهید تا آسیب به اولین حالت خود در راستای بهبودی رسیده باشد. پس از آنکه پوست به مراحل اولیه بهبودی رسید، از روش‌هایی بهداشتی برای کاهش قرمزی و مشهود بودن زخم بهره گیرید.


چه چیزی باعث ایجاد زخم می‌شود؟

در بالا اشاره کردیم که زخم در واقع یک روند طبیعی در راستای ترمیم و بهبودی بدن است. امّا در انتها جایی از زخم بر روی پوست باقی‌ می‌ماند که نشانه‌ای از التیام و تلاش بدن در آن بخش خواهد بود. هر چند که در طول زمان برخی محو می‌گردند، امّا این مسئله وابسته به ابعاد و نوع زخم است. با این حال عدم مراقبت از زخم‌ها یا نادیده گرفتن آن‌ها در طول درمان اسکار، می‌تواند عواقبی داشته باشد؛ آنکه زخم بیشتر قابل مشاهده می‌گردد و ممکن است به یک اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید تبدیل شود.

دلایل ایجاد زخم:

  •     صدمات
  •     عمل جراحی
  •     سوختگی
  •     اگزما و آکنه


طول زمان بهبود زخم‌ها

بهبود یک زخم به عوامل مختلفی وابسته است. به طبع یک زخم کوچک و نه چندان عمیق، در زمان کمتری ممکن است التیام یابد؛ امّا بهبود برخی زخم‌ها سال‌ها به طول‌ می‌انجامد. با گذشت زمان درمان زخم صورت‌ می‌گیرد و خود به خود محو می‌گردد. در زخم‌های عمیق تر، برجسته یا قرمزتر باید حتما روندی مراقبتی را در پیش گیریم تا درمان اسکار را به انجام برسانیم.

اجازه دهید محل زخم عمل جراحی به مرحله بهبود اولیه برسد 

چه زمانی درمان اسکار را آغاز کنیم؟

اجازه دهید تا زخم به مراحل اولیه التیام برسد. هرگز نباید از کرم‌های موضعی روی زخم باز استفاده نمایید. پس از آنکه زخم بر روی پوست بسته شد و بهبودی قابل مشاهده بود، می‌توانیم مراقبت و استفاده از کرم‌های درمان اسکار سیموسیل (Cimoesil) را شروع نماییم.

اگر به موقع وارد عمل شوید و مراقبت را آغاز نمایید، جای زخم به حداقل خواهد رسید. آیا بر روی پوست خود زخمی مشاهده می‌کنید که از نحوه وقوع آن مطمئن نیستید؟ حتما این موضوع را با یک متخصص پوست در میان بگذارید و پس از آن، مراقبت‌های لازم را آغاز نمایید. یکی از ویژگی‌های مثبت سیموسیل آن است که برای هر نوع پوست، مناسب خواهد بود. مکانیسم نوارهای سیلیکونی آن می‌تواند به درمان اسکار و زخم کمک کرده و باعث کاهش هزینه‌ها گردد.


درمان زخم‌های عمل جراحی

اجازه دهید تا با هم به بررسی زخم‌های مختلف بپردازیم. پس از عمل جراحی، ایجاد شدن یک دلمه یکی از مسائل بارزی است می‌تواند رخ دهد. نگران نباشید، دلمه خواهد افتاد و پس از آن می‌توان دوره مراقبت را آغاز نمود.

یکی دیگر از حالت‌ها پس از جراحی، پوسته پوسته شدن اطراف ناحیه برش است. اجازه دهید تا ناحیه اطراف برش بهبود یابد. از برداشتن دلمه و پوست‌ها خودداری کنید؛ چرا که ممکن است زخم باز شود و زمان بهبودی افزایش یابد و حتی باعث ایجاد زخم‌های بیشتری گردد. هنگامی که زخم بسته شد و زخم باز دیگری در اطراف آن وجود نداشت، درمان اسکار با سیموسیل را آغاز نمایید. این آنتی اسکار توسط برند آمریکایی ایمپلنتک (Implantech) به صورت ژل، پماد و ورقه تولید می‌شود. در صورتی که مطمئن نیستید کدام یک برای شما بهتر خواهد بود، با ما در ارتباط باشید.

برای دست یافتن به بهترین نتیجه و بازیابی سلامت پوست، باید مراحل مراقبت را به درستی و با دقت انجام دهید. در ابتدا هر محصول مراقبتی را به صورت ملایم بر محل زخم بگذارید. پس از دو هفته، پوست تازه به اندازه کافی قوی خواهد بود که بتوانید برای درمان اسکار، محل را ماساژ دهید. طبق تحقیقات، ماساژ، اثربخشی را افزایش می‌دهد و با تخریب کلاژن بیش از حد، از ایجاد زخم‌های هیپرتروفیک و کلوئید جلوگیری می‌کند. به مدت 6 تا 8 هفته از جای زخم مراقبت کرده تا به بهترین نتیجه دست یابید.

درمان زخم سوختگی

شدت و وسعت سوختگی بر زمان بهبودی تاثیر مستقیم خواهد داشت. دقت داشته باشید که نباید کرم‌ها و ژل‌های درمان اسکار را بر روی زخم‌های سوختگی باز استفاده نمایید. اجازه دهید زخم به طور طبیعی التیام یابد؛ سپس، به سرعت مراقبت را آغاز نمایید تا از ایجاد زخم‌های انقباضی جلوگیری شود.

کرم‌های تخصصی کمک می‌کند تا محل زخم، ظاهر و بافتی نرم‌تر داشته باشد. بهبود بافت پوست حداقل به مدت دو هفته زمان خواهد برد. حتما زخم‌های سوختگی را از نور مستقیم و شدید خورشید محافظت نمایید.

درمان زخم‌های جوش و آکنه

برای درمان اسکار آکنه، ابتدا صبر کنید تا آکنه دیگری در آن ناحیه فعال نشود. زمانی که از این مسئله اطمینان یافتید، از محصولات مراقبتی از جمله کرم و ژل‌ها برای مراقبت از جای زخم استفاده نمایید. خارش یا فشردن آکنه‌ها باعث می‌شود تا پوست شما ضعیف شود و شروع مراقبت و درمان به تاخیر بیفتد. بگذارید اینگونه بیان کنیم: قبل از تلاش برای درمان زخم آکنه، ابتدا از آکنه خود مراقبت کنید. اجازه دهید تا زخم آن بسته شود و بدون اتلاف وقت، مراقبت را آغاز کنید؛ با این کار احتمال محو شدن جای زخم را افزایش خواهید داد.


نتیجه گیری و جمع بندی

یکی از نکات مهم که در تمامی زخم‌ها به آن اشاره کردیم، آن است که اجازه دهیم زخم مراحل اولیه بهبودی را آغاز کرده باشد. از محصولات موضعی درمان اسکار روی زخم باز نباید استفاده نمود. پس از این نکته، با بسته شدن زخم باید به سرعت فرایند مراقبت را آغاز نمود تا به کاهش زخم و محو نمودن جای آن کمک کرد. امیدواریم با انجام این مراحل و بهره گیری از بهترین آنتی اسکار دنیا یعنی سیموسیل cimeosil ساخت کشور امریکا، زخم‌های خود را التیام بخشید.

چه زمانی مراقبت از جای زخم را شروع کنیم؟ طول زمان بهبود زخم‌ها