ژل‌ها یا ورقه‌های سیلیکونی

مقدمه

 درمان اسکار یا جای زخم یکی از دغدغه‌های افرادی است که دچار زخم بر روی پوست خود شده اند و نگران باقی ماندن جای آن هستند. ماندن جای زخم برای اغلب افراد آزاردهنده است؛ به همین دلیل باید به دنبال راهکاری برای از بین بردن آن بود. در اینجا قصد داریم با درمان اسکار آشنا شویم. اگر به دنبال راهکارهای نوین برای درمان جای زخم هستید، با ما همراه باشید.

درمان اسکار (جای زخم)

اگر دچار جراحت در بدن و یا صورت شده باشید قطعا یکی از نگرانی‌های شما ماندن جای زخم خواهد بود. این موضوع برای ناحیه صورت و دست‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. به دلیل اینکه این نواحی کاملا در معرض دید قرار دارند و باقی ماندن جای جراحت و زخم بر روی آن‌ها می‌تواند بر اعتماد به نفس افراد اثر منفی داشته باشد؛ در چنین شرایطی باید به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن اسکار بود.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که جای زخم را نمی‌توان به طور کامل از بین برد اما می‌توان آن را کمتر کرد به طوری که به وضوح قابل مشاهده نباشد. متخصصان پوست و جراحان پلاستیک ممکن است از روش‌های مختلفی مانند لیزر درمانی، تزریق استروئید و سایر درمان‌های مشابه استفاده کنند. اما راهکارهای دیگری نیز برای درمان اسکار وجود دارد که در ادامه آن‌ها شرح می‌دهیم:

پوشاندن جای زخم و اسکار با لوازم آرایش

در داروخانه‌ها می‌توان انواع لوازم آرایشی برای پوشاندن جای زخم را پیدا کرد. این نوع لوازم آرایشی مختص این کار طراحی شده اند و پوشانندگی بسیار بالایی دارند. به منظور پوشاندن و درمان اسکار صورت می‌توان از این نوع لوزام استفاده کرد. مزیت این روش در دسترس بودن لوازم آرایشی و سرعت بالا برای پوشاندن اسکار است.

ژل‌ها یا ورقه‌های سیلیکونی

انواع ژل‌ها و ورقه‌های سیلیکونی برای درمان اسکار و جای زخم استفاده می‌شوند. این نوع ژل‌ها به نرم شدن و صاف شدن جای زخم کمک می‌کنند و میزان خارش را نیز کاهش می‌دهند. برای اثربخشی بیشتر این ژل‌ها را به مدت 12 ساعت روی زخم قرار می‌دهند( روزی دو مرتبه) و این کار را تا 3 ماه ادامه می‌دهند. این نوع ژل‌ها را نباید بر روی زخم باز قرار داد بلکه تنها باید بر روی پوست در حال بهبود استفاده کرد.

انواع ژل‌ها و ورقه‌های سیلیکونی برای درمان اسکار و جای زخم استفاده می‌شوند

استروئیدها

استروئیدها را می‌توان برای بهبود ظاهر زخم و درمان اسکار استفاده کرد. این درمان معمولا به صورت تزریقی انجام می‌شود این تزریق چندین بار انجام می‌شود تا تورم زخم کاهش پیدا کند. برای برخی از زخم‌ها نیز از نوار آغشته به استروئید می‌توان استفاده کرد که جای زخم را بهبود دهد. پزشکان می‌توانند در این زمینه داروهای موثری را تجویز نمایند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان اسکار و از بین بردن جای زخم است. پالس‌های نور و لیزر می‌توانند به صورت قابل توجهی قرمزی پوست را کاهش دهند. علاوه بر این در اسکارهای حفره دار، سطح پوست را صاف‌تر کنند. لیزر می‌تواند پوست را به تولید کلاژن بیشتر تحریک کند. در برخی درمان‌های با لیزر از لیزرهای خاصی استفاده می‌شود که عمق نفوذ بالاتری دارند.

سرما درمانی

در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن اسکارهای کلوئیدی استفاده می‌شود. این روش می‌تواند اسکارهای حفره دار را بهبود دهد و پوست را صاف‌تر کند. علاوه بر این در اسکارهایی که موجب تیره شدن رنگ پوست شده‌اند، استفاده از این روش می‌تواند باعث روشن‌تر شدن رنگ پوست شود.

روش‌های موثر و کاربردی برای درمان اسکار و جای زخم

فیلرهای پوستی

فیلرها یکی از مواد موثر برای پر کردن اسکارهای حفره دار هستند که ماندگاری خوبی دارند اما پس از چند سال ممکن است نیاز به تکرار داشته باشند. در حال حاضر این روش بسیار رایج است و اغلب پزشکان آن را توصیه می‌کنند. فیلرهای پوستی از موادی ساخته می‌شوند که سازگاری بسیار بالایی با پوست دارند و می‌توانند تاثیر مثبتی بر روی اسکار بر جای بگذارند.

نیدلینگ پوست

نیدلینگ پوست یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان اسکار هستند. در این روش از سوزن‌های کوچک زیادی بر روی یک سری استفاده می‌شود که سری دستگاه به حالت چرخشی روی پوست کشیده می‌شود. این کار می‌تواند ظاهر اسکار را تحت تاثیر قرار دهد و از طریق تحریک پوست به بهبود آن کمک کند. گاهی اوقات از این روش تحت عنوان میکرونیدلینگ پوست یاد می‌شود.

جراحی پلاستیک

گاهی اوقات بهترین روش برای از بین بردن جای زخم، استفاده از عمل جراحی است. این روش جزء روش‌های تهاجمی است اما در برخی از اسکارها می‌تواند بهترین نتیجه را حاصل کند. برای استفاده از این روش باید از جراحان پلاستیک ماهر و باتجربه استفاده کرد. در برخی موارد ممکن است پزک علاوه بر جراحی از سایر درمان‌های فوق به عنوان تکمیل کننده درمان نیز استفاده کند.

پانسمان‌های فشاری

این نوع پانسمان برای درمان اسکارهای بزرگ ناشی از سوختگی یا پیوند عضو استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این پانسمان نرم کردن و صاف کردن چای زخم است. پانسمان‌های فشاری از موادی با کشسانی بالا ساخته می‌شوند و به مدت بین 10 الی 20 ساعت روی پوست قرار می‌گیرند؛ این کار تا 6 الی 12 ماه انجام می‌شود تا زخم بهبود یابد.

کرم‌های پوستی

کرم‌های پوستی یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان اسکار هستند. کرم پوستی ویتامین E جزء کرم‌هایی است که می‌تواند در بهبود جای زخم موثر واقع شود. ماساژ دادن جای زخم با کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب‌های با SPF بالا نیز می‌توانند در بهبود زخم و جلوگیری از تیره شدن آن مفید و موثر باشند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در اینجا با روش‌های موثر و کاربردی برای درمان اسکار و جای زخم آشنا شدیم. کمپانی ایمپلنتک Implantech یکی از برندهای امریکایی معتبر در زمینه تولید انواع ورق‌ها(شیت ها)سیلیکونی، ژل‌ها و پمادهای آنتی اسکار است که تحت عنوان برند Cimeosil فعالیت می‌کند. ما به عنوان نماینده محصولات این برند در ایران می‌توانیم انواع ورق‌ها و شیت‌های آنتی اسکار و محصولات مرتبط با آن برای عمل های گوناگون را در اختیار افراد قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود.

ژل‌ها یا ورقه‌های سیلیکونی