مزایای عمل کاشت چانه

پروتز فک و صورت

مقدمه

اگرچه معیار افراد برای زیبا دانستن یک چهره با یکدیگر متفاوت است، اما راز زیبایی، در تعادل صورت نهفته است و چانه در ایجاد این تعادل نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل هم عمل‌های متناسب سازی چانه مورد توجه قرار گرفته اند. به عنوان مثال برای افرادی که چانه‌های بزرگ دارند، برداشتن چربی چانه، راهکار موفقی است. یکی دیگر از مواردی که باعث تأمین تعادل چهره می‌شود نیز، تناسب اندازه چانه با بینی است. کسانی که چانه‌های ظریف یا عقب رفته دارند با کاشت چانه، می‌توانند این تناسب را برقرار کنند.

کاشت پروتز روی چانه، تأثیر بسزایی در زیبایی چهره دارد!

پروتز چانه: تعریف و کاربرد

دستگاه‌های زیست سازگار کوچک سیلیکونی که به منظور بهبود خطوط فک، چانه و گردن، در اطراف استخوان چانه بیمار قرار داده می‌شوند، ایمپلنت یا پروتز چانه نام دارند. به این ترتیب و با بلندتر یا بزرگ‌تر کردن چانه نسبت به بینی، علاوه بر اینکه اندازه، شکل چانه و خط فک متحول شده، ظاهر چهره فرد نیز کاملاً تغییر می‌کند. در واقع افرادی با چانه‌های لاغر یا فرورفته، کاندیداهای خوبی برای عمل کاشت چانه هستند؛ که با این روش بین اجزای صورت خود تناسب ایجاد کرده و زیباتر دیده می‌شوند. اندازه پروتز چانه نیز با توجه به اندازه سایر اجزای صورت، توسط جراح زیبایی انتخاب می‌شود. زیرا کوچک شدن بیش از حد یا بزرگ شدن چانه نسبت به سایر قسمت‌های صورت، هر دو به ظاهر فرد آسیب می‌زنند.

مزایا و معایب عمل کاشت چانه

کاشت چانه، نوعی عمل زیبایی صورت است که برای بزرگ، برجسته و تراشیده تر کردن چانه انجام می‌شود. طی این عمل جراحی، پروتز چانه از طریق لب پایین یا از قسمت خارجی چانه، روی صورت فیکس شده و برآمدگی قدامی، جانبی و رو به پایین چانه را بهبود می‌بخشد. این جراحی زیبایی نیز مانند انواع دیگر، مزایای منحصر به فرد و البته ریسک‌های خاص خود را دارد:

مزایای عمل کاشت چانه

  • در بسیاری افراد، غبغب به دلیل وجود یک استخوان چانه کوچک ایجاد شده است و در طی عمل کاشت چانه، ظاهر غبغب نیز از صورت آن‌ها حذف خواهد شد.
  • تیزی یا مثلثی بودن خط فک، یکی از عوامل زیبایی صورت است؛ که از طریق افزایش ارتفاع یا عرض چانه، به کمک ایمپلنت‌های چانه، امکان پذیر می‌شود.
  • فرورفتگی چانه، تأثیر منفی قابل توجهی بر ظاهر صورت دارد. کاشت پروتز چانه، می‌تواند با معکوس کردن ظاهر گود چانه، علاوه بر افزایش زیبایی چهره، اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش دهد.
  • با توجه به اهمیت ایمپلنت انتخابی، جنس و زوایای آن، استفاده از پروتز چانه با کیفیت، نتیجه این عمل را حتی بهتر از حد انتظار خواهد کرد. به عنوان مثال ایمپلنت‌های برند ایمپلنتک (Implantech) با داشتن بال‌های جانبی ضخیم‌تر، نه تنها برجستگی قدامی قابل توجهی ارائه می‌دهند، بلکه به فرورفتن ناحیه غبغب و استخوانی‌تر نشان دادن فک نیز کمک می‌کنند.
  • عمل کاشت چانه، برخلاف برخی دیگر از انواع جراحی‌های زیبایی، یک عمل ایمن و آسان است؛ که معمولاً نیاز به بستری بعد عمل نخواهد داشت. تنها نکته مهم این است که تا رفع ورم ایجاد شده در ناحیه کاشت ایمپلنت، صبور باشید!
  • برش ایجاد شده روی صورت معمولاً یک هفته پس از انجام عمل جراحی محو می‌شود. اما چنانچه خط برش روی صورت باقی بماند، به راحتی به کمک یک آنتی اسکار قوی مانند محصولات سیموسیل (Cimeosil) ظرف مدت کوتاهی، از بین خواهد رفت.

معایب عمل کاشت چانه

  • این نوع عمل زیبایی، برای افراد دارای مشکلات قلبی، تنفسی و بیماری‌های سخت، پیشنهاد نمی‌شود.
  • کاشت چانه نیز مانند هر نوع عمل جراحی دیگر، با خطر عفونت همراه است؛ که ممکن است حتی نیاز به برداشتن ایمپلنت داشته باشد. چنین مواردی اهمیت حرفه‌ای بودن گروه جراحی پلاستیک را نشان می‌دهد.
  • در صورتی که پزشک به اندازه کافی مهارت نداشته باشد، کاشت چانه ممکن است با آسیب عصبی و بی حسی در ناحیه لب پایین، کناره‌های بینی و چانه همراه باشد.
  • تورم ناشی از کاشت پروتز چانه، معمولاً خیلی زود بهبود می‌یابد. اما در برخی افراد ممکن است تا چند هفته بعد از بهبود استخوان چانه، همچنان ادامه یابد.
  • واکنش به بیهوشی نیز از دیگر عوارضی است که به طور کلی بعد از عمل‌های جراحی برای بیماران اتفاق خواهد افتاد. البته این واکنش در همه افراد به یک اندازه نیست و بسته به حساسیت فرد به مواد مورد استفاده، فارق از نوع و ناحیه مورد جراحی، بروز می‌کند.
  • در موارد نادری نیز ممکن است پزشک در زمان جاگذاری پروتز چانه، به دندان‌های فک پایین بیمار آسیب بزند.

 

نحوه انجام عمل کاشت چانه

پروسه کاشت ایمپلنت چانه 6 مرحله اصلی دارد:

  1. بیمار رو به بالا، روی تخت خوابانده می‌شود.
  2. بیهوشی عمومی همراه با بی حسی موضعی در محل عمل انجام می‌شود.
  3. با کمک علامت‌های مخصوصی، محل قرار گیری ایمپلنت و ساختارهای زیرین، روی صورت مشخص خواهد شد.
  4. جراح پلاستیک، یک برش کوچک در نزدیکی محل جایگذاری پروتز ایجاد می‌کند.
  5. با استفاده از یک گیره استریل مخصوص و از طریق محل برش، پروتز چانه در اعماق بافت و روی استخوان زیرین فیکس می‌شود.
  6. برش ایجاد شده با بخیه، بانداژ و یا نوارهای خاصی بسته می‌شود.

 

انواع ایمپلنت‌های برند Implantech آمریکا

لازم است بدانید که:

  • انجام برخی درمان‌های مکمل، مانند لیفت صورت یا رینوپلاستی، می‌توانند در کنار عمل کاشت چانه، در رسیدن به ظاهر مطلوب مورد انتظار فرد، کمک کننده بوده و حتی نتیجه حاصل از یکدیگر را سودمندتر کنند.
  • معمولاً یک هفته پس از عمل کاشت چانه می‌توانید به محل کار خود برگشته و همزمان با شروع شدن روند بهبودی، از نتیجه این تغییر در چهره خود لذت ببرید.
  • کاشت پروتز چانه، هم برای زنان و هم مردان انجام می‌شود. در واقع هر کسی که مایل است تناسب چهره، ظاهر فک یا ویژگی‌های صورت خود را بهبود بخشد، می‌تواند کاندید انجام این جراحی زیبایی باشد.
  • پیشنهاد می‌شود قبل از انجام عمل، انتظار خود را با متخصص زیبایی درمیان گذاشته و مشورت‌های لازم را دریافت کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که پس از جراحی، به نتیجه مطلوب دست می‌یابید.

 

یکی از کمپانی های مطرح در دنیا که پروتزهای فک و صورت ( پروتز چانه ، پروتز گونه و زاویه فک ) را با تنوع بسیار زیاد از متریال سیلیکون و نیو گورتکس(ePTFE) تولید میکند، برند امریکایی Implantech می باشد که دارای استاندارد سازمان غذا و داروی امریکا  یعنی FDA می باشد. همچنین این کمپانی مطرح یکی از بهترین آنتی اسکارهای دنیا را با برند سیموسیل Cimeosil برای ازبین بردن جای زخم یا اسکار بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی، ماستوپکسی، توراکس و یا حتی سوختگی را تولید میکند. شیت سیلیکونی یا ورقه سیلیکونی برند سیموسیل Cimeosil دارای شکل های مختلف برای اعمال جراحی گوناگون می باشد.

مزایای عمل کاشت چانه